Påskägg

Säkert finns det många föräldrar som tycker jag är rakt igenom elak som gör hemmagjorda köttbullar, sås från grunden, vanligt potatismos, panerar egna fiskpinnar, gör eget godis och riktig vaniljkräm till tårtorna och inte ger mina barn godis och mat fullproppade med massa konstiga tillsatser. För självklart gör jag det för att sticka ut, vara annorlunda och gå emot strömmen – inte för mina barns små kroppars skull. Dessutom är jag så rabiat att jag försöker handla det mesta ekologiskt också. Inte klok någonstans, det märker ju varenda kotte!

De där tillsatserna serrni, det får de i sig tillräckligt på dagis, kommande kalas och i framtidens fikor, middagar m.m (och självklart förstår ju även jag att det kommer tjatas om godis ganska snart…). Dessutom får de någon enstaka gång en kula glass eller en köpekaka och inte sällan bakar vi något som är lite extra lyxigt till och med mitt i veckan. Men de sitter snällt och LYCKLIGT och äter sina russin, havreringar och mörk choklad på helgmyset. Eller för all del nyttig fruktsallad – bevare mig väl (Eller, för all del, chokladmousse..). De gnäller liksom inte. Så varför ska jag ge de saker som inte är bra, bara för att liksom? Ni ser lyx, för barn vars mödrar skiter i innehåll, är hembakat bröd. Mina kommer tycka att Lingongrova är rena rama festen!

Och ska jag vara helt ärlig så letade jag ekologiskt godis (till Nea) igår, men hittade inget som passade riktigt, tyvärr. Däremot har vi tänkt att hon kanske ska få börja smaka på sånt nu snart… Men har inte riktigt bestämt oss. Jag får så otroligt dåligt samvete av att ge de saker jag vet inte är bra överhuvudtaget.

SÅ… Nog med irritation.

Imorgon är det dags för påskäggs-jakt. Barnen är lite små för att hitta pengar i sina ägg och jag tänkte egentligen ge dem något pyssligt eller lekigt. Men det sket sig. Dessutom ska de få ett hopprep var, en film, skor och ett spel av Bobo.

Så jag slängde ihop godis/gotte ( i mina barns ögon alltså) som de ska få leta efter imorgon efter morgonvällingen (ni ser, de får till och med dricka välling! Och det bälgar de gärna i sig om möjlighet ges!). Sen får de smaka påsktårta på kvällen…

DSC_0096Frukt- och nötbars, ”sugrörsdricka”, smoothie, russin (en hel ask!), chokladbitar och torkade körsbär (som är rent ljuvliga!)…
Ni ser, det lider liksom ingen nöd på dem!… Utom möjligtvis Mio, som bara får smaka på påsk-patte!

(Jag hoppas den sarkastiska och smått ironiska tonen hela tiden lyser igenom!?)

GLAD PÅSK!!

4 reaktioner på ”Påskägg

  1. Håller med dig så 🙂 sen är jag inte riktigt lika… Eller jag vet inte vad jag ska säga, jag kör inte riktigt lika stenhårt som du, men inte fasen är det något fel på det?? Förstår inte folk. De är bara sotis tror jag! Var som på fitnessmat facebooksida, hade han lagt upp en bild på kvällssmoothien, så var det något ljushuvud som skrev ”ge barnen mackor och mjölk ibland också”. Haha, för man MÅSTE ju äta just mackor för att överleva. Inte för det är något fel i det, men man måste ju inte ha det direkt. Haha, vad jag kan reta upp mig!

    • Förra veckan åt mina barn socker minst 4 dagar och idag är det ”kalas” på dagis och då får de glass, så jag skulle nog inte påstå att jag är särskilt stenhård (eller extrem). Däremot vill jag inte att mina barn äter smågodis, pga allt skit det innehåller. I de ekologiska godisarna är det inte tillsatt så mycket och färgämnena är naturliga ( i de jag hittat).
      Jag skulle nog mer säga att vi gör medvetna val. Jag gör den mesta maten från grunden och det är ytterst ytterst sällan, vi köper färdigmat, men det har hänt. Det mesta vi äter är ekologiskt, vilket är ”vinning” för barnens små kroppar och för miljön.
      Vi äter mackor och barnen ÄLSKAR korv (DEN innehåller så mycket skit att jag inte ens vågar läsa innehållsförteckningen), däremot får de, som sagt, övervägande ekologiskt. Och äter de socker i något, är det nästan alltid hemmagjort.
      Folk verkar störa sig något extremt på att jag exempelvis inte ger mina barn godis och använder mig av argumenten att det inte är bra, alls. Eller att vi inte överkonsumerar socker (eller de gör inte det… JAG överäter allt!)
      Jag minns när jag la upp en länk om AZO-färger på facebook och de tyckte att ”ååh vad du är trist” och ”Någon enstaka gång kan inte vara farligt” – JO, det finns forskning som visar att EN endaste gång visst kan påverka barnen negativt. Jag tror inte de blir sotis, de blir bara provocerade när det finns människor som engagerar sig och ORKAR bry sig om sånt och inte följer med strömmen ”bara för att”. Dessutom, när jag la upp den länken, så la jag upp en länk till några som INTE använder AZO-färger i sitt godis. Så jag gav de alltså ett LITE bättre alternativ, men som fortfarande innehåller skit. Inte ens det var bra, utan jag var tråkigt… Alltså på riktigt? Vilka jävla idioter…
      Ja stackars dina barn som får grönsaker, på en fredag dessutom, du är inte klok någonstans 😉

  2. Åh håller med! Avskyr när folk uttrycker sig som att de blivit indirekt kränkta och påhoppade bara för att de inte kan ta att andra anstränger sig mer än dem. Så himla Janteaktigt! Mina barn som själva inte vill ha bakverk ens när de hade fått utan föredrar morötter istället måste ju vara galet hunsade av mig och jag helt hispig ”som lägger energi på att vara rädd för allt”…

Lämna en kommentar